tirsdag 12. oktober 2010

Marte og Katrine paa eventyr i baksetet til onkel politi i Bolivia

Neida, vi har ikke blitt tatt med kokain i bagasjen vaar. Det hele var mye mer uskyldig enn som saa, og startet bare med at jeg (Marte) i et lite uoppmerksomt oeyeblikk ble frastjaalet lommeboken min paa gaten i ellers veldig koselige La Paz. Det kunne vaert en kort historie som endte med at jeg bannet og steikte og forbannet alle lommetyver i verden. Men det som skjedde var at jeg snudde meg og stirret tyvene rett inn i kvitauget som Katrine sier saa pent, og at vi hadde et entusiastisk vitne i tillegg, og da er det plutselig ikke gjort i en haandvending aa bli ranet. Foer vi visste ordet av det satt vi alle mann inni buret i en boliviansk politibil: 2 stk smaafnisete nordmenn, 2 stk lommetyver og 1 stk vitne (som senere viste seg aa vaere advokat og tidligere ansatt i politiet; med andre ord vaar beste venn ut dagen). Paa politistasjonen ble vi moett av alvorlige menn, dette var tydelig ikke noe man kimser av i La Paz. Vi kom plutselig paa at vi hadde vaeskene vaare fulle av "coca-sweets" etter besoek paa coca-museet tidligere paa dagen, og vi kunne ikke annet enn le. Vi begynte nesten aa se for oss avisoverskriftene i Norge der vi satt.
Paa stasjonen hadde vi 4 lange timer foran oss med venting, politiavhoer, venting, sleipe advokater i dress som tilfeldigvis ogsaa var broren til den ene lommetyven, venting, og mye frustrasjon. Katrine ble sjekket opp av en politimann som ville vite mer om fjellformasjoner i Norge, og det hele ble gjort uten hensyn til en stresset Stine som satt uvitende og ventende paa hostelet. Vi kan naa tilfoeye krangling og politiavhoer til listen over rare ting vi har gjort paa spansk. For neida, ingen snakket engelsk. Paa et tidspunkt satt jeg og tegnet strekmennesker for aa vise hva som hadde skjedd. Vi vet ikke helt hva det hele endte med, annet enn at de tidligere toeffe tyvene paa ett tidspunkt sto og gren til mamma, og at jeg nok aldri ser mine 800kr og bankkortet igjen. Jaja, litt fattigere men tross alt en saer opplevelse rikere!

1 kommentar:

  1. Hahaha! Helt fantastisk! Dere er noen flinke jenter, dere!! Godt å høre at alt endte bra:) Gleder meg til dere kommer hjem igjen så eg får høre enda mer om den spennende turen deres!

    SvarSlett