lørdag 30. oktober 2010

Inca Trail

Hei alle venner!

Det har skjedd mye siden sist, saa her kommer en liten oppdatering fra Cusco, Peru. Etter saltsjoeene to vi bussen rett til Copacabana og Laka Titikaka. Der hadde vi noen deilige dager med sol, vin og en hel del happy hour! Deretter tok vi bussen over grensen til Peru og Cusco der Inca trailen startet.

Med skrekk blandet fryd sto vi opp halv seks paa mandag morgen og tok bussen til startstedet. Med paa laget var Darwin, vaar guide, to irske gutter, et ektepar paa rundt 50 fra Argentina og aatte portere. En som bar sekken vaar, en kokk, en kokkeassistent, og flere som bar utstyret vi trengte underveis. Det var alt fra stoler og bord til telt og mat. Porterne gikk hele turen med sandaler eller toeysko, fordi de fikk saann gnagsaar av gode sko ifoelge dem selv. De loep hele veien med 20 kg hver paa ryggen, men holdt alltid humoeret oppe og heiet oss oppover de vaerste bakkene.

Foerste dagen av inca trailen gikk fint, og var virkelig overkommelig for norske hikere. Vi gikk 11 km som tok ca 6 timer. Det var en god start paa turen med en god blanding av oppover og nedoverbakker. Vi fikk vaart foerste moete med kokkens kunster, som skulle bli redningen senere paa turen. Maten var helt fantastisk og ble konsumert paa klappstoler inne i et stort telt sammen med de andre. Om natten sov vi i telt paa ca 3000 meter.

Saa kom den andre dagen. Det begynte med fire timer rett opp. Det foeltes som vi gikk opp Stoltzekleiven fjoerten ganger paa en dag, og det unner vi ingen. Midt oppe i dette begynte det aa regne, og da var det paa med regnponchoene vaare. Saa der gikk vi oppover som Roedhette, Ku klux klan og Power rangers, alle med godt mot. Det var helt fantastisk aa komme til toppen som ligger paa 4215m. Da hadde vi klatret rundt 1000m. Men turen var ikke ferdig foer vi hadde gaatt en og en halv time nedover til campen. Det var lettere sagt enn gjort med sjelvende gelebein.

Den tredje dagen var ogsaa ganske hard da bena vaare hadde sett bedre dager. Guiden vaar kunne opplyse om at 30 % synes den tredje dagen er den hardeste, saa vi var forberedt paa det meste, men haapte at vi holdt oss i 70% gruppen. Det var en fin tur paa ca 14 km. Den begynte ganske hardt med to timer oppover, men deretter var det bare kos. Vi saa flere inca ruiner paa veien og guiden vaar var ekspert paa omraadet, saa naa kan vi alt om helten vaar Hiram Bingham som fant Machu Picchu. Fremme i campen fikk vi en varm dusj og en kald oel. Det var en fantastisk avslutning paa tre harde dager med gaaing.

Den fjerde dagen var den store dagen. Endelig skulle vi faa se Machu Picchu med vaare egne oeyne. Vi stod opp klokken fire for aa komme foerst i koen da de aapnet. Vi gikk i en og en halv time for aa komme til utkikksposten der vi kunne se Muchu Picchu ovenfra. Da vi kom opp var det taake over hele omraadet saa vi kunne ikke se noen ting, men vi ga ikke opp og ventet i en halvtime. Det var helt fantastisk aa se Machu Picchu dukke frem litt etter litt fra skylaget. Vi fortsatte aa gaa til vi kom ned til ruinene der guiden vaar fortalte oss om denne spennende inca byen. Vi unnet oss den fjerde snickersen paa turen foer vi tok bussen til Aguas Calientes og en tur i hot springs.

Vel tilbake i Cusco har vi brukt tiden paa aa slappe av og feire Halloween! Paa onsdag reiser vi videre til Ecuador og Galapagosoeyene. Vi gleder oss maks til strandliv, skilpadder og sjoeloever!